Euroopan laajuinen liikenneverkko TEN-T
TEN-T, Euroopan laajuinen liikenneverkko
TEN-T tarkoittaa Euroopan laajuista liikenneverkkoa (Trans European Transport Network). TEN-T yhdistää Euroopan maantiet, rautatiet, sisävesireitit, meri- ja lentoyhteydet, kaupunkisolmukohdat ja multimodaalit rahtiterminaalitlaajaksi liikenneverkoksi. Tavoitteena on edistää ihmisten ja tavaroiden kestävää liikkumista jäsenmaasta toiseen mahdollisimman saumattomasti.
TEN-T-verkko koostuu kattavasta verkosta, laajennetusta ydinverkosta ja ydinverkosta. Uuden ehdotuksen mukaan verkko rakennetaan kolmessa vaiheessa: ydinverkko valmistuu vuoteen 2030 mennessä, laajennettu ydinverkko vuoteen 2040 mennessä ja kattava verkko vuoteen 2050 mennessä.
TEN-T suuntaviiva-asetuksessa määritellään TEN-T-verkko ja säädetään muun muassa sen väyliä ja solmukohtia koskevista laatuvaatimuksista ja aikatauluista. Suuntaviivoihin sisältyvät myös kriteereiden perusteella määritellyt liikenneverkkojen kartat.
TEN-T-asetuksen uudistus
Euroopan jäsenmaat, parlamentti ja komissio ovat päässeet sopuun päivitetystä asetuksesta unionin suuntaviivoiksi. Asetus astui voimaan kesällä 2024. Liikenne- ja viestintäministeriö on julkaissut kartat, joilla näkyy Suomen TEN-T-verkko uuden asetuksen mukaisena.
Maanteiden osalta verkolle lisättiin satamayhteydet valtatiellä 25 välillä Hanko–Mäntsälä, valtatie 15 välillä Kotka–Kouvola ja valtatie 12 välillä Rauma–Tampere–Tuulos. Jatkossa myös Turusta Norjaan kulkeva Eurooppatie 8 (E8) on kokonaisuudessaan osa kattavaa verkkoa, kun valtatie 21 Torniosta Norjan rajalle lisätään TEN-T-verkolle.
Ratojen osalta laajennetulle ydinverkolle lisättiin Lentorata, Länsirata-yhteys Helsingistä Turkuun sekä Itärata-yhteys. Oulun satama on jatkossa ydinverkolla. Lisäksi kattavalle verkolle nousivat uusina Tornion, Inkoon, Joensuun ja Lappeenrannan satamat. Pietarsaaren satama ei ole jatkossa enää TEN-T-verkolla.
Suomessa on jatkossa kolme eurooppalaista liikennekäytävää. Aiempien Skandinavia–Välimeri ja Pohjanmeri–Itämeri-käytävien lisäksi Suomeen ulottuu jatkossa Itämeri–Mustameri–Egeanmeri-käytävä, johon kuuluu Suomesta Helsingin satama, Helsinki–Vantaan lentoasema sekä Helsingin seudun kaupunkisolmukohta.
Ydinverkko ja kattava verkko Suomessa
Kansallisen kattavan tie- ja rataverkon pituus on noin 8 800 km, josta ydinverkon pituus on noin 2 460 km.
Ydinverkkoon kuuluvat (*uuden asetuksen myötä verkolle nousevat)
- Helsingin ja Turun lentokentät
- HaminaKotkan, Helsingin, Turun, Naantalin ja Oulun* satamat
- Kouvolan rautatie- ja maantieterminaali (RRT)
- Helsingin, Turun, Lahden*, Tampereen*, Oulun* ja Jyväskylän* kaupunkisolmukohdat
- Saimaan vesistöalue
Kattavaan verkkoon Suomessa sisältyy 18 lentoasemaa, 13 satamaa ja 1 rautatie- ja maantieterminaali (RRT)
- Tornion*, Kemin, Raahen, Kokkolan, Porin, Rauman, Eckerön, Maarianhaminan, Hangon ja Inkoon* merisatamat
- Lappeenrannan* ja Joensuun* sisävesisatamat
- Tampere-Pirkkalan, Jyväskylän, Savonlinnan, Kuopion, Vaasan, Kruunupyyn, Oulun, Maarianhaminan, Porin, Kemin, Lappeenrannan, Joensuun, Kajaanin, Kuusamon, Rovaniemen, Kittilän, Ivalon ja Enontekiön lentoasemat
- Kouvolan RRT-terminaali
Lisäksi TEN-T-verkkoon kuuluvat Horisontaaliset hankkeet: Merten moottoritiet (MoS), liikenteen telemaattiset järjestelmät (SESAR, ITS, ERTMS, RIS ja VTMIS), sekä uudet teknologiat ja innovointi.
TEN-T -ydinverkkoon on valittu yhdeksän eurooppalaista liikennekäytävää. Skandinavia–Välimeri ja Pohjanmeri–Itämeri-käytävien lisäksi Suomeen ulottuu jatkossa Itämeri–Mustameri–Egeanmeri-käytävä.